نحوه استفاده صحیح از لیفتراک ها به چه صورتی است؟

?How to use and operate forklifts correctly

لیفتراک ها یکی از پرکاربردترین وسایل نقلیه برای جابجایی بار هستند. اگر نیاز به جابجایی بارهای سنگین در یک انبار یا محل ساخت و ساز داشته باشید، لیفتراک ها می توانند به راحتی اشیایی که انسان نمی تواند، بلند کند را جابجا نمایند. لیفتراک یک وسیله نقلیه صنعتی کوچک است و دارای یک پلت فرم دو شاخه ای برقی است که به جلوی آن متصل است و می توان آن را برای جابجایی بسته ها بالا و پایین کرد.

لیفتراک ها توسط باتری الکتریکی یا به وسیله موتورهای قابل احتراق تغذیه می شوند. برخی از انواع لیفتراک ها به اپراتورها این امکان را می دهند که هنگام رانندگی و کار با دستگاه بتوانند، بنشینند یا به صورت ایستاده کار کنند. این دستگاه به طور گسترده در تمام صنایع برای حمل و نقل مواد و کالا استفاده می شود.

نحوه استفاده صحیح از لیفتراک

نحوه استفاده صحیح از لیفتراک ها در هنگام رانندگی

جهت استفاده صحیح از لیفتراک ها و رعایت ایمنی بهتر است بدانیم که لیفتراک‌ ها بیشتر از ماشین‌های عادی واژگون می‌شوند و هدایت آن‌ها سخت‌تر است. پس از یادگیری نحوه کار با لیفتراک می توانید، بارهای سنگین را به راحتی بلند کرده و حمل نمایید.

رانندگی ایمن با لیفتراک

برای رانندگی ایمن و استفاده صحیح از لیفتراک ابتدا باید ایمنی را رعایت کنیم. پس از قرار گرفتن در لیفتراک کمربند ایمنی خود را ببندید. از سمت چپ سوار لیفتراک شوید. با یک دست دستگیره نزدیک جلوی کابین و با دست دیگر پشتی صندلی را بگیرید. هنگامی که نشستید، کمربند ایمنی خود را ببندید تا ایمن باشید. هنگامی که خود را به داخل کابین می‌کشید، هرگز فرمان را نگیرید.

 

نحوه استفاده صحیح از لیفتراک

نحوه استفاده صحیح از لیفتراک

 

راه اندازی

اگر در یک لیفتراک ایستاده هستید، پس از اینکه داخل لیفتراک رفتید، حتما دسته های ایمنی را بپوشید. کلید را بچرخانید تا لیفتراک راه اندازی شود. مطمئن شوید که اهرم ترمز اضطراری پایین کشیده شده است. سوئیچ را بچرخانید و لیفتراک را روشن کنید.

با اهرم های کنترل دوشاخه را 5 تا 10 سانتیمتر بالا ببرید. لیفتراک شما باید دارای 1 یا 2 اهرم مشکی باشد که ارتفاع و شیب شاخک در سمت راست فرمان را کنترل می کند. اهرم را بکشید تا 2 بند چنگال به اندازه 5 تا 10 سانتیمتر از زمین بلند شود تا هنگام رانندگی شما زمین را خراش ندهند.

کار با پدال ترمز و گاز

قبل از رها کردن ترمز اضطراری ترمز سمت چپ پدال گاز را فشار دهید. برای تغییر جهت رانندگی از شیفتر استفاده کنید. برای رانندگی دنده را به جلو فشار دهید یا اگر می‌خواهید به عقب برگردید، آن را به عقب بکشید. هنگام تعویض دنده پای خود را روی پدال ترمز نگه دارید تا لیفتراک حرکت نکند.

نحوه استفاده صحیح از لیفتراک

با پای راست خود به آرامی پدال گاز را فشار دهید تا لیفتراک شروع به حرکت کند. برای بررسی نوع لیفتراک خود دفترچه راهنمای دستگاه را بررسی کنید. اگر در یک منطقه تنگ با ترافیک مکرر رانندگی می کنید، از بوق استفاده کنید تا دیگران بدانند که شما در حال عبور هستید. هر وقت به یک تقاطع رسیدید، بوق بزنید، افرادی که در حال عبور هستند، متوجه خواهند شد که شما در حال آمدن هستید.

**************

راهنمای عملی نحوه ی استفاده صحیح از لیفتراک ها

امنیت برای اپراتور لیفتراک بسیار مهم می باشد. لیفتراک های متفاوت زیادی وجود دارد اما چک کردن آنها از یک روند خاص پیروی می کند. در اینجا چندین راهکار وجود دارد که به شما کمک می کند تا در شرایطی مناسب از آن استفاده کنید و بدون هیچ خطر بالقوه ای در امنیت کامل با استفاده صحیح از لیفتراک ها آشنا شوید.

 

 

  1. به تجهیزات ایمنی نگاه کنید

    این قطعات برای همه استاندارد است و تمام لیفتراک ها از آن پیروی می کنند.
    کمربند ایمنی: لیفتراکها دارای یک کمربند ایمنی است که نیم تنه ی اپراتور لیفتراک را بگیرد. انواع دیگر کمربند معمولا استاندارد نمی باشد.
    آلارم عقب زدن: این بخش به اپراتور لیفتراک که در حال کار کردن با تجهیزات آن است هشدار می دهد که در حال عقب زدن ماشین می باشد.
    کپسول آتش نشانی: باید از نوع ABC باشد، حداقل ۱۰ پوند وزن باشد با شارژ کامل و در محلی قابل دسترس قرار بگیرد.
    آینه: آینه در قسمتی قرار می گیرد که از جایگاه صندلی اپراتور بتواند قسمت های پشت ماشین را کامل مشاهده کرد.
    *چارت حمل بار و زاویه نشانی بر روی هر شاخک را چک کنید تا مطمئن شوید که شاخک ها، تجهیزات مناسب هستند و می توان برای وظایف سنگین از آنها استفاده کرد.
    ترمز دستی، چراغ های راهنما، چراغ ها و سطح شیب نشانگر در حالت درست برای استفاده صحیح از لیفتراک باشند

  2. خنک کننده، روغن موتور، مایع انتقالی برای اجرا

    عدم کار کردن هر یک از این موارد می تواند لیفتراک را در موقعیت پر مخاطره ای قرار دهد.

  3. هر گونه نشت روغن در اطراف لیفتراک را کنترل کنید

    این مورد شامل بالا بری سیلندرها، توپی چرخ، اتصالات هیدرولیک و سوپاپ می شود.

  4. کنترل کردن لوله های هیدرولیک

    لوله ها را برای هر گونه نشت کنترل کنید. هر گونه شکست در سیم های تقویت کننده و یا اتصالات فولادی علامتی از یک فاجعه ی در حال وقوع است.

  5. اگر دستگاه مجهز است به زنجیرهای بالابر و غلطک های آن نگاه کنید

    اتصالات آسیب دیده در زنجیر های بالابر می تواند پاره شود و بار را بیندازد. غلطک های فرسوده و خارج از دور در بالابرهای تلسکوپی می تواند بار را پرتاب کند.

  6. تایرهای لیفتراک را در موارد مهم کنترل کنید

    مطمئن شوید که آنها بهتر از حد استاندارد خود هستند و هیچ گونه مشکلی در اطراف آنها و یا بر روی آج های انها وجود ندارد. ترکیدن ناگهانی می تواند باعث واژگونی لیفتراک شود و باعث آسیب دیدن اپراتور یا از دست دادن جان اپراتور شود.

  7. کنترل کنید که ترمز درست کار کند

    اگر شما در حال حمل کردن جسمی سنگین باشید و نتوانید آن را متوقف کنید ممکن است به افراد دیگر آسیب برسانید.

  8. جایگاه اپراتور را تمیز نگه دارید

    زباله ها ممکن است کنترل دستگاه را به وسیله ی چسبیدن و یا جلوگیری از دسترسی آسان به آن با مشکل رو به رو کنند.

  9. به مکانی که قصد دارید لیفتراک را در آن استفاده کنید نگاه کنید و این سوال ها را با خود بپرسید

    آیا محیط کف برای کار تجهیزات مناسب است؟ آیا سطح زمین به اندازه ی کافی برای استفاده ی ایمن از این دستگاه مناسب است؟ آیا هیچ گونه مانعی در مسیر وجود دارد که عملکرد لاستیک ها را با مشکل مواجه کند؟

 

***************

شرکت لیفت گستر آسیا با سالها تجربه موفق در زمینه فروش، تعمیرات و خدمات گسترده در زمینه ماشین های لیفتراک و قطعات آن، همچنین قیمت انواع لیفتراک، آماده ارائه خدمات به شما میباشد.

برای مشاوره میتوانید با شماره های 44793001-2 (021) – 44789145 (021) تماس حاصل فرمایید یا از طریق لینک ارتباط با ما برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان اقدام بفرمایید